Teatr ITP - Warsztaty teatralne w Różanymstoku - VIII 2003
Uczestnicy:

Anastazja Bukowska, Asia Czajka, Kasia Deneka, Ania Dydek, Dorota Fijałkowska, Jola Florek, Ilona Grabka, Gosia Józwik, Ula Kasprzak, Agnieszka Kasprzycka, Kamil Krupa, Natalia Mikociak, Bernadetta Lelonek, Michał Łysiak, Justyna Olejarz, Radek Oniszczuk, Bartek Piękoś, Konrad Polak, Paulina Puto, Ilona Rogowska-Kryk, Aldona Rybska, Artur Sadurski, Marcin Serafin, Gosia Sibińska, Iza Sobczyszczak, Adrian Starzyk, Rafał Stefańczyk, Paweł Świderski, Sebastian Umiński, Zuza Zabielska, Mariusz Żaba

Prowadzący:

Kinga Bogacz, Mariusz Kozubek, Mariusz Żaba, ks. Mariusz Lach sdb

 

Kolejne warsztaty miały miejsce w Różanymstoku (k. Białegostoku). Odbyły się w dniach 15-28 sierpnia 2003. Zespół postawił przed sobą ambitne zadanie: przygotowanie musicalu pt. „Raj utracony" na podstawie słynnego dzieła siedemnastowiecznego pisarza i filozofa Johna Miltona. Przewidywany nakład pracy do realizacji przedstawienia sprawił, że - wyjątkowo tym razem - podstawowe ćwiczenia teatralne były ograniczone do minimum. Wzmożone wysiłki zespół przeznaczył więc na prace nad choreografią konkretnych scen i piosenek.


Wyreżyserowania spektaklu podjął się, na zaproszenie "Teatru ITP", autor scenariusza, szef gliwickiego "Teatru-A" Mariusz Kozubek. Pod jego kierunkiem posuwały się w Różanymstoku intensywne prace nad przygotowaniem musicalu.

Tradycyjnie już, wykorzystywaliśmy maksymalnie „dany" nam czas. Mariusz Lach i Mariusz Kozubek wydatnie nam w tym pomagali, wyciskając z nas ostatnie poty. Nieodmiennie przyczyniał się również do tego niezwykle dyspozycyjny Mariusz Żaba: instruktor porannych rozgrzewek oraz niezmordowany choreograf niektórych scen.

Niektórzy zastanawiają się czasem, co można robić przez dwa tygodnie mieszkając w jednym miejscu i nie wychodząc niemal na światło dzienne - a tak właśnie pracują aktorzy Teatru ITP. Odpowiedź jest prosta: niezliczona ilość prób oraz nawał obowiązków sprawiają, że harmonogram każdego dnia jest bardzo napięty. Składają się nań próby śpiewu (zespołowe aranżacje chóralne oraz indywidualne konsultacje wokalistów z instruktorami), próby tańca i układów choreograficznych oraz praca nad grą aktorską. Nieliczne chwile odpoczynku każdy wykorzystuje jak chce, ale często ćwiczymy wtedy na własną rękę, rozgrzewamy się, powtarzamy teksty. To bardzo ważne, aby każdy dał z siebie jak najwięcej.

Oto typowy plan zajęć. Raczej nie przystaje on do wyobrażeń studenckiego wypoczynku w czasie wakacji...

pobudka (7.30)
gimnastyka poranna (20 min)
śniadanie poprzedzone krótkimi modlitwami porannymi
PRACA na sali teatralnej (2,5 godz.)
Eucharystia
obiad
krótki odpoczynek (kawa, rozmowy, śpiewanie przy gitarze
lub sjesta - według uznania...)
PRACA na sali teatralnej (1,5 godz.)
PRACA - śpiew (1,5 godz.)
kolacja
PRACA na sali teatralnej (2 godz.)
tzw. Przebieg - podsumowanie efektów pracy całego dnia
i zagranie na scenie „tego, co już mamy"
modlitwy wieczorne - nabożeństwo ze śpiewem (ok.23.00)
sen (lub wieczorno-nocne rozmowy)

W czasie sierpniowych warsztatów w Różanymstoku po raz pierwszy pracowali nad spektaklem nowi członkowie ITP - uczestnicy (laureaci) czerwcowych przesłuchań oraz ci, którzy zaczęli swą bytność w teatrze od pomocy zespołowi przy budowie dekoracji, szyciu kostiumów i gotowaniu posiłków. Może jeszcze nie zżyliśmy się idealnie, ale wszystko jest na dobrej drodze. Plan naszego dnia to nie tylko obowiązki i praca, ale też czas wspólnej modlitwy, wspólnego odpoczynku, bycia ze sobą i zbliżania się całego zespołu do stanu prawdziwej wspólnoty.

W czasie dwóch, specjalnie poświęconych temu, wieczorów podsumowaliśmy cały miniony rok naszej pracy i poczyniliśmy plany na rok następny. W ten sposób dokonany został podział obowiązków i stałych funkcji. Nikt nie pozostał na uboczu bierny.

Tradycyjnie już, spektakl udało się zrealizować w 80%. Pozostałe prace trwały już w Lublinie. Premiera stała się wielkim wydarzeniem!