Joanna Grabarska
www.bosko.pl

Musical o śmierci - „Historyja" teatru ITP

Premiera „Historyi" - najnowszy spektakl lubelskiego teatru muzycznego ITP - odbyła się czwartego listopada. Spektakl jest nową wersją wystawianego już przez teatr kilka lat temu przedstawienia. Jednym zdaniem można o niej powiedzieć: refleksja znakomicie ubrana w musical.

Zaczyna się ... końcem
Spektakl zaczyna się śmiercią - czyli patrząc z ziemskiego punktu widzenia końcem. Tak też, przynajmniej z początku odbiera ją główny bohater - Polikarp. Postać słusznie kojarzona z „Dialogami mistrza Polikarpa ze śmiercią", gdyż treść utworu została wykorzystana w spektaklu. Z Polikarpem z „Historyi" może identyfikować się każdy - bo w każdym z nas są dobre i złe uczucia, każdy robi w życiu dobre i złe rzeczy, podejmuje właściwe i niewłaściwe wybory. I wreszcie - każdy z nas tak, jak główny bohater... umrze.

Jak wygląda śmierć? Czym jest? Czym powinna być? Co spotyka Polikarpa po śmierci? Na tak postawione pytania przynajmniej w pewnej części odpowiada „Historyja".

Śmierć - czyli dusza z ciała uleciała

Przekaz i treść „Historyi" wypełnia ważny brak we współczesnym podejmowaniu tego tematu. Mimo, że żyjemy w „kulturze śmierci", to sama śmierć stała się jako temat niezbyt atrakcyjna. Dlaczego? Zazwyczaj po prostu się staje, jest jak pstryknięcie palcami, strzał. Jest chwilą. Najczęściej brakuje refleksji w odniesieniu tego tematu do jednostki, do człowieka, do każdego z nas. Nie przeżywa się należycie jej głębi i tajemniczości. „Historyja" dotyka właśnie tego, czym śmierć powinna dla nas być. To nie prosta opowieść o tym, żeby się nawracać. To przekaz, że śmierć jest nieodłącznym etapem ludzkiego życia i to, jaka będzie zależy od tego, jak będziemy żyć

Spektakl nie straszy śmiercią. Uzmysławia jednak bardzo wyraźnie, że jest nieodłącznym elementem ludzkiego „jestem". To po prostu w drodze człowieka jej naturalna część.

Nie tylko o śmierci

Mówiąc o śmierci nie sposób nie mówić... o życiu. Obok umierania spektakl porusza także tak ważne dla człowieka tematy, jak dokonywane przez niego wybory, postawy, moralność, czy miłość. Całość przedstawienia wypełnia refleksja, że człowiek musi przygotować się na spotkanie z Bogiem

Współczesny moralitet muzyczny

Reżyserowi, aktorom i całemu zespołowi pracującemu nad spektaklem udało się taki właśnie gatunek stworzyć. Tu refleksja splata się z formą, z muzyką. Treść uzupełnia plastyczność jej przedstawienia. Spektakl niesie ze sobą przesłanie religijne - bo oparty jest o średniowieczne teksty moralitetów i fragmenty tekstów biblijnych. Jest jednocześnie ujęty w bardzo atrakcyjną formę sceniczną, jaką jest musical. Dialogi Polikarpa ze śmiercią przeplatane muzyką, piosenkami, tańcem i różnorodnością form, połączone z piękną scenografią dają świetny efekt. Twórcy nie zawahali się użyć nawet tak współczesnych środków jak prezentacja video, co w żadnym wypadku nie niszczy budowanej atmosfery, a co więcej - bardzo dobrze pomaga ją budować.